Harriet Dumont, c’est moi

(English follows.)

Idag kommer jag ut ur pseudonym-garderoben. Jag heter Karin Waller, och jag har skrivit piratsnuskfantasy-romanen The Incorrigible, utgiven under namnet Harriet Dumont på Andra Världar förlag!

Så varför gav jag ut den under pseudonym?

Jag vill säga från början att det inte är för att jag på något vis skäms för boken. Jag är i själva verket väldigt stolt över den. Anledningen är att jag vill skilja på mina roller som bokhandlare och piratsnuskförfattare.

Jag har hållit pseudonymen hemlig fram tills nu på grund av tanken att blotta faktum att jag skrivit en roman som innehåller många explicita sexscener, sexpositivitet, entusiastiskt samtycke och några tveksamma ordvitsar skulle kunna förändra andras bemötande av mig. Men som kapten på Science Fiction-bokhandeln i Malmö har jag varken tid eller möjlighet att vara Harriet när jag är på jobbet. Jag signerar jättegärna en bok, om någon skulle vilja det, men annars är jag där som bokhandlare. När jag har pirathatten på mig är jag Harriet, och då får man självklart prata pirater med mig!

Jag kommer att behålla Harriets Facebook-sida, tumblr, den här bloggen m m som mina författarsidor, och alla eventuella pirat-fans är hjärtligt välkomna att bli vänner med Harriet där! Min privata Facebook behåller jag som min privata.

Hoist the colours, me hearties!

liten jolly rogerToday, I’m coming out of the nom-de-plume closet. My name is Karin Waller, and I have written pirate smut fantasy novel The Incorrigible, published under the name Harriet Dumont at Andra Världar publishers.

So why did I publish under a pseudonym?

I want to say from the start that it is not because I am in any way ashamed of the book. I am in fact very proud of it. The reason is that I want to keep my roles as bookseller and pirate smut author separated.

I have kept the pseudonym a secret until now because of the thought that the mere fact that I have written a novel containing many explicit sex scenes, sex positivity, enthusiastic consent and some questionable puns might change people’s conduct towards me. But as captain of Science Fiction-bokhandeln in Malmö I have neither the time nor the convenience to be Harriet when I’m at work. I’m very happy to sign a book, if anyone would like me to, but otherwise I am there as bookseller. When I’m wearing my pirate hat, I’m Harriet, and you are welcome to discuss pirates with me!

I will keep Harriet’s Facebook-page, tumblr, this blog etc as my author pages, and any pirate fans are welcome to befriend Harriet there! I’ll keep my personal Facebook as my personal page.

Hoist the colours, me hearties!

Omslagsillustration/cover art: amazing pirate queen of Öresund, Myra Sjöberg!

front cover final

Det här inlägget postades i about me. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Harriet Dumont, c’est moi

  1. Ping: Who was Harriet Dumont? | The Incorrigible Harriet Dumont

Kommentera

